Naturkunst og levende pil; kurser på Dømmesmoen 21.5.2014

Naturkunst (land art) inspirerer til bruk av naturen, skaper interesse for naturfag, forming og kunst og gir mulighet for læring i realfag og kunstfag gjennom praksis ute i naturen. I denne omgang retter vi oss mot lærere i naturfag/realfag, kunst og forming. Installasjoner og kunstverk blir stående og skape gode opplevelser for alle.

Blomstrende Sørland har som formål å bevare, utvikle og fremme grønne miljøer på Sørlandet. Naturkunst (land art) inspirerer til bruk av naturen, skaper interesse for naturfag, forming og kunst og gir mulighet for læring i realfag og kunstfag gjennom praksis ute i naturen. Dette kurset er for lærere, planleggere og andre interesserte. Videre kurser vil bli tilrettelagt for barn og ungdom i skolen, vår og høst.  Installasjoner og kunstverk blir avfotografert for å kunne vise til resultat i fremtiden. Installasjoner som hytter og labyrinter bli stående til bruk for alle. Andre kunstverk til beundring og inspirasjon for besøkende.


Professor i naturfag i lærerutdanning ved    Universitetet i Ås, Edvin Østergaard sier i tidsskriftet Bedre Skole nr4, 2013: Naturfag og kunst har ved første blikk ikke så mye med hverandre å gjøre. Men ved å trekke kunsten inn i naturfaget, eller omvendt, vil en rekke nye muligheter for erkjennelse tre frem. Elevene vil kunne øve opp sin evne til rike sanseerfaringer og til å knytte erfaringene til abstrakt kunnskap. Dette kan gi elevene en bedre forståelse av naturfenomener og en dypere innsikt i forholdet menneske og natur.

 

Skolen skal åpne barn og unges øyne for naturen rundt oss, og øke vår følsomhet og ansvarsfølelse for natur og miljø. Mye tyder på at dette ikke kan gjøres ene og alene ved å styrke barn og unges kognitive kunnskaper om natur.

 

Det er når følsomhet, sanseerfaringer, estetiske og kreative handlinger blir integrert med denne kunnskapen at vi kan skape fremtidige ansvarsbevisste mennesker med omsorg for naturen.  

 

 

 

Et pilflettekurs med såkalt «Levende pil» gir oss en innføring i et arbeid der kunst, natur, kultur og menneske sammen kan utvikle noe som kan oppleves og brukes av andre barn og unge i leik og skapende virksomhet.

 

  • Kurset vil gi en innføring i kunstretningene land art, eco-art og site specific art (eller naturkunst) og pileflettetradisjoner.

  • Deretter vil deltakerne få en enkel innføring i planting  av levende og ferske pileskudd, flettet i estetiske pileformasjoner.

  • Hoveddelen av kurset vil bli viet til deltakernes praktiske gruppearbeid i utplanting og fletting av slike installasjoner.

     

    Se videre: Jan-Erik Sørenstuen, Levende spor, Fagbokforlaget 2011.

     

    Foredragsholder og instruktør er Jan-Erik Sørenstuen, tidligere universitetslektor i Kunst og håndverk ved Universitet i Agder. Han har i en årrekke arbeidet med land art-prosjekter med studenter, og med barn og unge i barnehager og skoler.

     

    Praktiske opplysninger

    Kurset er et heldagskurs; en teoretisk del og en praktisk del. Teoridelen gir generell innføring om naturkunst generelt og levende pil spesielt. Praksisdelen blir å lage installasjoner med levende pil. Den teoretiske innføringen er obligatorisk for deltakelse i det praktiske kurset.

                                                                                

    Naturkunst og levende pil, hva er det?          

    21. mai kl 1000-1230

    Pris: kr 500,- pr person

    Lærerveiledningen «Vi skaper naturkunst» inkludert.

     

    Kurs i praktisk bruk av levende pil.

    Grupper av 16 pers. Arrangør holder

    redsskap og materialer.

    21. kl 1200-1530

    Pris: kr. 350,- pr person

     

    Sted: Dømmesmoen, Grimstad.

    Påmelding til ajo-aarf@online.no

    innen 19. mai.

  • Påmeldingsskjema; trykk her

                                                 

    Med vennlig hilsen
    Blomstrende Sørland

    Arne Aarflot
    Prosjektleder


[Tilbake]

 Powered by Makeweb